Organiseerbord van AliExpress Nederland

Organiseerbord

Een organiseerbord is wat iedere organisatie zou moeten gebruiken om de groei, inkomsten en uitgaven in bedwang te houden.

Zien welke functies op het organiseerbord open staan? Klik hier!

AliExpress Nederland telt 7 divisies met onder iedere divisie diverse afdelingen. Om complete openheid van zaken te geven deel ik ook de verdeelsleutel van de inkomsten, waarbij gastbloggers gemiddeld het meest verdienen binnen dit bedrijf. Heb jij interesse om gastblogger worden, of wil jij de touwtjes overnemen van een van de andere divisies? Bestudeer het organiseerbord. Iedere divisie telt 3 lijnen, starten, veranderen, stoppen. In dit deel van de blog bespreek ik de lijnen en de divisies.

Direct reageren op een van de functies? Klik hier!

Wanneer jij vragen hebt over deze manier van organiseren? Neem gerust contact met mij op. Ik help jou dan om de juiste stappen te zetten om ook jouw organisatie (klein of groot) volledig op te tuigen.

Wat zijn de divisies op het organiseerbord?

In dit deel van de pagina bespreek ik de verschillende divisies en functies op het organiseerbord. Wil jij reageren? Neem even contact met mij op. De basis van het organiseerbord staat, de sub-functies kunnen mogelijk nog uitgebreid worden.

Divisie 7: Visie en missie

Onder deze vlag vallen 2 functies of teams. Het eerste team is het juridische team. Die dragen zorg voor alles met de juridische zaken te maken heeft. Bijvoorbeeld blogs met afbeeldingen waar geen toestemming voor is gevraagd en namaak merk producten.

Het tweede belangrijke functie is de technologie. Dat gaat met name om hoe de blog technologie wordt toegepast.

Divisie 1: HR

In eerste instantie wordt er gekeken naar wat voor type klanten er binnenkomen in divisie 6. Het is van essentieel belang dat klanten goed worden geholpen. Tevreden klanten kunnen ook medewerkers worden bij AliExpress Nederland. Mensen die hoog op de toonschaal zitten en anderen willen helpen kunnen uiteindelijk

Departement 1: Personeel

Het eerste departement werkt als volgt:

  • Klanten en bezoekers die tevreden en vriendelijk zijn zullen worden benaderd om aangenomen te worden als personeel.
  • De bestaande personeelsleden zullen worden getraind om beter te worden in wat ze doen.

Interesse in een functie in dit departement? Neem contact op!

Departement 2: Departement van communicatie

Alle communicatie van en naar het personeel moet langs de standaard flow lijnen lopen. Een binnenkomend bericht moet binnen een maximale tijd worden behandeld.

Dit departement werkt als volgt:

  • Binnenkomende berichten via WhatsApp, chat, email en telefoon worden snel gerouteerd naar de juiste persoon.

Interesse in een functie in dit departement? Neem contact op!

Departement 3: Controle en rapportage

Om het personeel en het management tevreden te houden is groei van essentieel belang. Zowel voor de organisatie als het salaris van de medewerkers. De organisatie werkt volgens standaard statistieken met exacte formules die moeten worden gevolgd.

Dit departement werkt als volgt:

  • Iedere medewerker wordt getraind in het gebruik van de standaard statistieken. Deze worden dagelijks gerapporteerd via de standaard rapportagetool. Hiermee worden de statistieken van de organisatie bijgehouden en kan worden bijgesprongen wanneer nodig.

Divisie 2: Verkoop en marketing

Om de website compleet gevuld te krijgen is de afdeling promotie van essentieel belang!

Deze afdeling bestaat, net als andere afdelingen 3 departementen, 1 team voor onderzoek, 1 team van commerciële bloggers en 1 team die de promotie via Social Media doet.

Departement 1: Onderzoek naar verkoop

Dit departement maakt lijsten van links van de producten die per verkoop het meeste opleveren. Verder wordt hier nagedacht over de keywords op basis waarvan blogs geschreven kunnen worden en worden de links omgezet naar affiliate links zodat deze geld opleveren.

Departement 2: Bloggers

Op basis van de data uit departement 1 worden de blogs geschreven volgens de vaste structuur. Een goede blogger schrijft 4 blogs per uur en genereert minimaal 2000 dollar voor de organisatie.

Departement 3: Promotie

Dan moeten de blogs natuurlijk bekendheid krijgen. Dat is wat dit departement doet. Promotie via Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube, email en alle andere mogelijke kanalen.

Eindproduct: Een zeer goed bezochte blog en website.

Divisie 3: Financieel

De enige persoon op de financiële afdeling gaat over de betaling van alle thuiswerkers, bloggers en natuurlijk ook van de lopende rekeningen.

Divisie 4: Service en levering

Deze divisie is verantwoordelijk voor alles wat met de levering van de service te maken heeft. Dat zijn zowel de vragen en antwoorden die worden gesteld als het leveren van producten die direct gekocht worden.

Departement 1: Planning

In eerste instantie is het van belang dat klanten snel en effectief worden geholpen. Toen ik AliExpress Nederland nog alleen draaide was ik bijna een week niet ingelogd in het email en chat systeem. Toen ik zag hoeveel communicatie daardoor gemist is startte ik dit departement.

De taken van dit departement zijn als volgt:

  • Planning van werkzaamheden op chat, email en WhatsApp.
  • Rapportage aan divisie 7 voor verdere controle en uitbreiding van de communicatiekanalen.

Eindproduct: Een duidelijke planning en verwachting van wat er staat te gebeuren.

Departement 2: Voorbereiding

Anders dan departement 1 wordt hier gekeken naar de beste verdeling om iedere vraag binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek af te handelen. Hier wordt gezorgd dat alle tools klaar staan om te kunnen leveren.

De taken van dit departement zijn als volgt:

  • Constante bijsturing van de werkzaamheden. Loopt de chat op, dan moeten er mensen van WhatsApp af. Loopt WhatsApp op, dan moeten mensen van de chat af.

Eindproduct: Bezoekers en klanten die binnen een redelijke termijn worden geholpen.

Departement 3: Levering van service

Dit is waar de bezoeker en klant echt gaat merken dat er resultaat wordt geleverd. Door goede communicatie met departement 1 en 2 kan de service hier optimaal worden geleverd.

De taken van dit departement zijn:

  • Communicatie met klanten via WhatsApp, chat, email en eventueel bijkomende kanalen.

Eindproduct: Een bezoeker die goed is geholpen en terug wil komen.

Divisie 5: Kwalificatie en kwaliteit

Om de kwaliteit te blijven garanderen werkt de afdeling kwalificatie mee een het goedkeuren en controleren van alle service, trainingen en afspraken.

Departement 1: Controle op geleverde diensten

Om de waarde van de dienstverlening hoog te houden is het van essentieel belang dat iedere stap uitmuntend wordt uitgevoerd. Dat is precies wat hier gebeurt. Na iedere geleverde service, training of afspraak volgt een gesprek met de afdeling kwalificatie.

Eindproduct: Weten wat klanten en bezoekers vinden van onze diensten.

Departement 2: Beoordeling van geleverde diensten

Wanneer een product goed is kan het beter, wanneer een product slecht is kan het goed. Dit departement zorgt ervoor dat alles klopt. Wanneer iets niet klopt weet de afdeling hier ook van en moet het gecorrigeerd worden.

Eindproduct: Dagelijkse verbetering in de kwaliteit en snelheid van levering. Inclusief positieve beoordelingen op de website.

Departement 3: Certificering

Nadat een positieve beoordeling is geschreven bij departement 2 of een negatieve beoordeling is gecorrigeerd volgt certificering. Ieder succesvol afgerond gesprek krijgt een cijfer. Wekelijks krijgt ieder teamlid een certificaat voor de goedkeuring.

Eindproduct: Mond tot mond reclame en gemotiveerde teamleden.

Divisie 6: Promotie aan nieuw publiek

Het enige doel van divisie 6 is nieuw publiek aan te trekken. Deze kunnen later deel uit gaan maken van het team en divisie 1 gaan vullen om zo weer door alle divisies te gaan.

Departement 1: Onderzoek

In eerste instantie moet worden gekeken naar de onderwerpen voor blogs die geschreven kunnen worden. Deze worden volgens een vaste structuur en schema weergegeven, zodat de bloggers in departement 2 deze uiteindelijk kunnen gaan verwerken tot iets wat bezoekers zal gaan aantrekken en de site helemaal vol gaat krijgen.

Departement 2: Keyword bloggers

Het enige doel van dit departement is blogs schrijven op basis van de keywords die worden gegenereerd door departement 1. Uiteindelijk zorgen meer blogs voor meer bezoekers, meer bezoekers voor meer omzet en meer omzet voor hogere bonussen voor het team.

Departement 3: Promotie

Om de blogs dan echt van de grond te krijgen zijn onze sociale media kanalen er. In departement 3 worden de blogs uit departement 2 gepromoot zodat deze weer nieuwe bezoekers aantrekken.