Geld terug voor AliExpress bestelling, hoe werkt dat?

Dagelijks krijg ik mensen op de chat die geld terug willen voor een bestelling geplaatst bij AliExpress. Soms omdat de bestelling niet geleverd is, soms omdat er extra kosten betaalt moeten worden. Voor alles is een oplossing, zolang je het binnen 75 dagen na bestelling aankaart bij AliExpress. Ben jij te laat? Dan kan ook ik jou niet meer helpen.

In deze blog leg ik jou uit wat jouw kansen en mogelijkheden zijn om klachten opgelost te krijgen. Daarbij leg ik ook uit wat jij moet doen wanneer het mis gaat. In veel gevallen kan ik jou ook helpen om problemen opgelost te krijgen. De informatie is altijd gratis, en wanneer jij jouw bestelling geplaatst hebt via VRLX.ga/ali is zelfs de premium service geheel zonder kosten.

Veel voorkomend probleem: Het adres klopt niet!

Voordat jij bij AliExpress gaat klagen of PostNL gaat bellen raad ik aan om te controleren of jouw adres op de juiste manier staat genoteerd. Via https://s.click.aliexpress.com/e/i2zzrnI kan jij dat direct controleren.

Klopt het adres niet, pas het dan aan, zodat toekomstige bestellingen wel gewoon aankomen. Voor deze bestelling kan je enkel contact opnemen met de verkoper om te vragen of deze het opnieuw wil aanbieden. Vermeld daarbij wel het juiste, volledige adres. Zorg dat het ingevuld is zodat de postbode het begrijpt. Dus “Straat” gevolgd door het huisnummer, dan postcode en plaats. Woorden als “Woning”, “Flat” of “Huis” zijn niet nodig, tenzij het gaat om een toevoeging aan het huisnummer.

Een verkoper is niet verplicht om geld terug te geven wanneer een adres niet klopt. Ook hoeft de verkoper het pakket niet opnieuw aan te bieden. In de praktijk is de gemiddelde verkoper echter wel bereidt om dit te doen.

Geld terug voor douanekosten of andere kosten?

Wanneer jij een product hebt gekocht met een waarde van meer dan 22 euro, of wanneer jij meerdere producten hebt gekocht met een totale waarde boven de 22 euro kunnen er extra kosten bij komen. Deze kosten bestaan uit 21% btw (over zowel de verzendkosten als de prijs van het product), en inklaringskosten.

Deze kosten kunnen flink oplopen. Ik hoor vaak dat de extra kosten soms net zoveel zijn als het gekochte product zelf.

Jij kunt een zending natuurlijk weigeren, maar dan moet je nog het geld van AliExpress terug zien te krijgen. Dit is vaak lastig.

Wanneer jij onder de 22 euro blijft bij iedere bestelling is de kans klein dat jij met deze extra kosten wordt geconfronteerd. Het is en blijft een risico wanneer jij iets koopt vanuit buiten de EU. Houdt daar dus rekening mee.

Heb jij vragen over dit onderwerp? Reageer gerust op het artikel of neem contact met mij op om het verder te bespreken.

Geef een reactie